Mahathir Temui Raja Malaysia, Usai Mengundurkan Diri

Mahathir Mohamad [Foto: thestar.com.my - GOOD INDONESIA]

Putrajaya – Mahathir Mohamad, yang mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri Malaysia, dijadwalkan menemui Raja Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara, Putrajaya, Senin malam, 24 Februari 2020.

Rencana itu digelar usai agenda pertemuan Raja Malaysia dengan Wakil Perdana Menteri Wan Azizah Wan Ismail dan Presiden Partai Keadilan Rakyat (PKR) Anwar Ibrahim.

Mahathir menemui Yang di-Pertuan Agong usai mengundurkan diri. Ia menemui berbagai pihak dalam rangka proses membentuk pemerintahan baru.

Audiensi dengan Yang di-Pertuan Agong muncul setelah pengunduran dirinya dan juga upaya pihak-pihak tertentu untuk membentuk pemerintahan baru.

Mahathir juga meletakkan jabatannya sebagai orang nomor satu di Partai Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

Pada Minggu (23/2/2020), petinggi Bersatu, United Malays National Organisation (UMNO), Partai Islam se-Malaysia (PAS), Gabungan Parti Sarawak, dan Parti Warisan Sabah menemui Sang Raja. Pertemuan ini memunculkan spekulasi koalisi Pakatan Harapan yang memerintah telah runtuh.

Kantor Perdana Menteri mengkonfirmasi Mahathir mengundurkan diri pada Minggu siang. Surat pengunduran diri dikirim ke Yang di-Pertuan Agong pada pukul 13.00 waktu setempat. []GOOD INDONESIA-ABR


[INDONESIA’S LATEST REFERENCE NEWS AGENCY. Redaksi, Iklan, & Kerja Sama: 08111678866 (WA). Email: goodindonesia01@gmail.com]

Komentar Anda?

Please enter your comment!
Please enter your name here